28 nov. 2011

Så, gårdagens tågresa..

Ja, som ni kanske märkte så hade vi en liten storm här igår. Jag satt hemma och läste allt jag kunde komma åt om den... om hur den förstörde massa saker i Göteborg och hur den höjde nivån i allt vatten och allt vad det var...
Och så var det dags att ta sig till jobbet... Jag vandrade ut och höll på att bli omkullblåst av vinden... Vi bor ändå inne bland massa hus som ger lä och mildar vinden lite, men shit. Gick omvägar runt granen på torget för den svajade som fan...

Hoppar på tåget på Triangeln, kommer så långt som till centralen, där dom säger att vi får byta tåg. Redan DÄR skulle jag ju ha lyssnat på den inre rösten som manade mig hemåt, men icke... Kollade på infotavlan och såg ett öresundståg mot Eslöv. Nice, tänkte jag och hoppade på tåget. Kommer till Eslöv, och tåget fortsätter förbi utan att stanna... Eh.. jaha? Så hoppar jag av i Höör, trodde jag. Nejdå, tåget stannade inte förrän i Hässleholm! 5-6mil bort! Mindre trevligt... Så jag frågar konduktören på tåget varför vi inte stannade i Eslöv. "Eh, detta tåget ska inte stanna i Eslöv". "Men det stod så på infotavlan" "Nejdetgjordedetinte" *idiotförklarar mig* Jag tappar tålamodet och skriker på dom. *asg* Men så jävla otrevliga som dom var asså.... Shit.
Framme i Hässleholm...Sitter och väntar... Ser fler och fler tåg bli inställda. Hittar en sån info-tant, som säger att alla tågen är inställda och man får ta ersättningsbuss. Går ner och står och väntar i evigheter på den här ersättningsbussen. Det kom bussar, men dom skulle till Alvesta och Kristianstad... Ringer skånetrafiken, och dom säger i stort sett att "Det finns ingenting vi kan göra. Vi har inga fler bussar. Ta in på hotell". Eh... Njäeh. taxi? Skulle kosta 1100kr till Eslöv, men jag var nästan redo att ta det.. Men när man ringde taxi i Hässleholm fick man svaret "Ni får haffa nån som det kommer nån". Så, inga tåg, inga bussar, inga taxi. FAST.
Nåja, timmarna flöt på. Hittade ett gäng som skulle till Malmö/Lund. Jag fattar inte vart resten av folket tog vägen, för vi måste ha varit fler som skulle till Malmö, men efter flera timmars väntan hade väl de flesta hittat boende eller skjuts antar jag...
Så kommer det 6 bussar på raken. En ska till Helsingborg. Två till Kristianstad. TRE till Alvesta. Och det var inte en jävel som var kvar på stationen i Hässleholm som skulle till Alvesta... Så vi hade lite tur,  för det fanns busschaufförer där som brydde sig, och som ringde ledningscentralen för att se om dom inte kunde köra oss till Malmö istället, och mycket riktigt så kunde dom det.
Jag kom till Hässleholm vid 8 tiden på kvällen. Vi kom därifrån vid 12-tiden. Så 4 timmar var jag strandsatt i Hässleholm.. och så spännande är inte den stationen...

Lite bilder från Kaoset över landet:




Granen på Burlöv Center sa Bye Bye

Vägskylt utanför Helsingborg.





Älvsborgsbron som också stängdes. Blåste bara Liiiite...
Alla bilderna är tagna från Aftonbladet.se...
Så synd att jag inte tog kameran och stack ut istället för att brottas med tåg och jävulskap..

Inga kommentarer: